Czy dostając komunikat z Google Search Console, trzeba się martwić?
Google dla ułatwienia kontrolowania tego, jak strona prezentuje się w Internecie, zapewnia dostęp do różnych narzędzi. Jednym z nich jest Google Search Console, które jest bezpłatnym narzędziem pozwalającym na skuteczne monitorowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Jego wykorzystanie pozwala na eliminowanie różnych problemów, które mogą pojawiać się przy prowadzeniu serwisu internetowego, publikowaniu treści. W ten sposób można modyfikować to, jak wyszukiwarka postrzega informacje znajdujące się na stronie internetowej. Pozwala to znacznie poprawić pozycję witryny w przestrzeni Internetu.
Spis treści
Co oferuje Google Search Console?
Ze względu na pozycję wyszukiwarki Google w polskim Internecie Google Search Console jest bardzo ważnym narzędziem, którego używanie jest praktycznie niezbędne. Ma duże znaczenie zwłaszcza, gdy chce się stale monitorować pozycję witryny oraz to, jak odbierają treści pojawiające się na niej roboty indeksujące.
Za pośrednictwem Google Search Console można między innymi:
- kontrolować sposób indeksowania treści,
- rozwiązywać problemy z treściami, które nie pojawiają się w wynikach wyszukiwarki,
- sprawdzać ruch na stronie pod kątem różnych parametrów,
- zapoznać się z miejscami, gdzie znajdują się linki prowadzące do serwisu,
- eliminować różne problemy z obsługą serwisu z punktu widzenia użytkownika.
Bardzo pomocne są również alerty Google. Mogą się one pojawiać ze względu na wystąpienie jakiegoś problemu. Do najczęstszych można zaliczyć problemy z indeksowaniem treści czy spamem. W ten sposób można wygodnie zapoznać się z koniecznymi do usunięcia nieprawidłowościami w funkcjonowaniu serwisu.
Czym są komunikaty Google Search Console?
Zmiany w sposobie działania narzędzia Google Search Console sprawiły, że użytkownicy otrzymują na skrzynki mailowe komunikaty.
Najczęściej alerty wysyłane są, gdy na stronie internetowej pojawiają się problemy związane z:
- produktami w sklepach internetowym,
- obsługą strony na urządzeniach mobilnych,
- błędami związanymi z odpowiedziami serwera.
Błędna odpowiedź serwera powoduje, że strona nie wyświetla się prawidłowo. Wynikać to może zarówno z niewłaściwej jego konfiguracji, jak i też z przeciążenia. Wówczas rozwiązanie tego problemu wymaga kontaktu z firmą, w której wykupiło się dostęp do serwera.
Nieprawidłowości związane z wyświetlaniem się serwisu internetowego mogą dotyczyć również braku wyświetlenia się konkretnego adresu, zaindeksowanie strony zablokowanej w pliku robots.txt, czy błędów indeksowania. Usunięcie takich problemów pozwala zapewnić, że serwis internetowy będzie prawidłowo się wyświetlał.
Do częstych problemów związanych ze sposobem wyświetlania się witryny, można zaliczyć te związane z urządzeniami mobilnymi. Są one coraz ważniejsze dla użytkowników, a co za tym idzie wyszukiwarek. Równocześnie wiele z błędów może prowadzić do braku możliwości korzystania z treści dostępnej na stronie.
Do najczęstszych alertów w Google Search Console dotyczących mobilnych urządzeń zaliczyć można:
- treść szerszą niż ekran monitora telefonu,
- klikane elementy znajdujące się nadmiernie blisko,
- czcionkę utrudniającą czytanie.
Gdy w serwisie znajduje się sklep internetowy, wówczas Google może informować również o błędach związanych z produktami. Dotyczyć to może między innymi nieprawidłowego formatu w usłudze cena, czy brakującego pola, które wymagane jest przez wyszukiwarkę. Wówczas niezbędne jest dokonanie odpowiednich zmian w kodzie strony, aby dostosować ją do wymagań Google.
Jak ocenić czy błąd jest poważny?
Uzyskanie alertu z Google Search Console nie oznacza od razu, iż występuje błąd do usunięcia. Zdarza się, że wysyłane są automatyczne informacje. Zatem w rzeczywistości na stronie wcale nie znajdzie się konkretnego problemu. Z tego powodu niezbędne jest sprawdzenie, czy występuje wskazana nieprawidłowość. Oczywiście zajmowanie się każdym alertem wymagałoby poświęcenia na te czynności dużo czasu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest realizowanie regularnych analiz, co pozwala mieć pewność, że nie ma błędów na stronie. Dobrym rozwiązaniem jest tworzenie listy błędów wysłanych przez Google, co pozwala ułatwić ich zbiorcze analizowanie.